جاش فتال کوهنورد امریکائی را آزاد کنید. از روز شنبه جاش فتال فامیل من است

سال گذشته پس از دستگیری سه جوان آمریکائی به جرم جاسوی در کوههای کردستان ایران و عراق بلافاصله این سئوال در ذهنم شکل گرفت که آمریکا چه نیازی دارد که سه جوان را به خطر بیاندازد و آنها را برای جاسوسی روانه کوه و کمر کند؟ در آن کوهها چه رازی می تواند نهفته باشد که نیاز باشد حتمن سه جوان آمریکائی به آنجا گسیل شوند؟ در حالی که امکان کسب هر نوع اطلاعی به راحتی می توانست به وسیله کسانی که منطقه رامثل کف دست می شناسند، بدست آید. تا اینکه مصاحبه احمدی نژاد باخبرنگاری که از وضعیت سه زندانی پرسیده بود، این یقین را در من بوجود آورد که این سه جوان تنها برای معاوضه با ماموران ایرانی که آمریکا در عراق دستگیر کرده بود، در واقع به گروگان گرفته شده اند. احمدی نژاد در آن مصاحبه بدون پاسخ به پرسش خبرنگار، به زندانیان ایرانی اشاره کرد و با وقاحت خاصی این مفهوم را رسانده بود که برای معاوضه آماده است . اگر سه جوان آمریکائی واقعن جاسوس بودند، مسئله چندان مهمی نبود و این عمل بارها بین کشورهای متخاصم و رقیب اتفاق افتاده است ولی دستگیری سه شهروندمعمولی و درخواست معاوضه با ماموران ایرانی  بیشترشبیه به کار دزدان دریائی است تا رئیس جمهور کشوری با قدمت چند هزار سال تمدن و فرهنگ ! حتی در زمان جنگ هم باید اصولی را رعایت کرد و بدان حداقل پایبند بود . باری و به هر حال این سه جوان که یکنفر همین چند وقت پیش با وثیقه ٥٠٠ میلیون تومانی آزاد شد، از نظر من جاسوس نیستند و فقط گروگانهایی هستند که در زمان بدی درمکان بدی حاضر بودند. من دیروز عضو کمپین خانواده مرا آزادکنید شدم وسه نفر ازجمله جاش فتال آمرکایی را به عنوان فامیل خودم  انتخاب کردم. جاش فتال اینک از بستگان من محسوب می شود و من تمام توانم را برای آزادی وی بکار خواهم برد.

چرا یک امریکایی را که به حاسوسی هم متهم است به عنوان فامیل خود انتخاب کردم؟
نخست ملیت امریکائی و دوم اتهام جاسوسی  باعث می شود کسی سمت او نرود تا از طرفی متهم به طرفداری از آمریکا نشود و سپس ایکه درجرم سنگینی که جاسوسی است شریک نگردد. در این انتخاب خواستم تابو شکن باشم. خواستم بگویم که هر که باشد نخست انسان است. خواستم بگویم که حتی اگر جاسوس باشد، نخست باید امکان برخورداری از وکیل داشته باشد، دوم اینکه دادگاهی عادلانه تشکیل شود. خواستم به نوعی این خطا را جبران کنم که اگر در سی سال پیش می گفتند  که فلان وابسته به رژیم شاه است و ساواکی است، کافی بود که بپذیریم که حقی ندارد و هر بلايی که سرش بیاید جایز است. فلانی هویداست و می شود وسط حیاط گلوله ای درگردنش خالی کرد  و هیچ کس هم معترض  نباشد. فلانی ساواکی است و امیر انتظام جاسوس امریکاست پس می شود سی سال در زندان نگهش داشت و آب از آب نجنبد.

جاش فتال را آزاد کنید!

پاسخی بگذارید

